Így értük el, hogy három hónaposan átaludja az éjszakát!

Így értük el, hogy három hónaposan átaludja az éjszakát!

Azt mondták, ha letelik a gyermekágyas időszak, (szülés utáni 6 hét) majd szépen helyreáll a rend magától: Elmúlik a hasfájás, nem fog napközben megállás nélkül sírni és végigalussza majd az éjszakát. Hát nem így történt, ezért úgy döntöttünk kézbe vesszük a dolgokat és megpróbáljuk elérni azt, hogy Brúnó leszokjon az éjszakai műszakról és legalább 8 órát aludjon egyhuzamban. Most azt fogom leírni, hogy mi hogyan csináltuk.

Várható olvasási idő: 10 perc.

Az első 8 hét maga volt a káosz

Az első 6-8 hét nálunk teljesen káosz volt. Nem hogy a kicsi nem tudta, hogy nappal van-e vagy éjszaka, de sokszor még mi sem. Ehhez az átlagaban 30°C-os benti hőmérséklet sem adott hozzá sok pluszt, szóval mondhatni, hogy a nyarat úgy egészében végigszenvedtük. Nem volt rendszer sem a napjainkban: A fürdetések random időpontokban történtek, az etetések néha 1, máskor 3 óránként, de volt olyan is, hogy 7, azaz hét óránt át volt cicin a gyerek. Egyszerűen nem lehetett levenni őt, mert annyira sírt, hogy levegőt sem vett.

Na, akkor ott párszor összerezzentem, hogy ez a gyereknevelés nem csak móka és kacagás lesz. Az elején volt, hogy vele együtt sírtam és tényleg voltak húzós éjszakáink. Aztán egy idő után, kb. a 8 hétben elkezdtek kicsit rendeződni a dolgok. Rendszeresebben evett éjszaka is, nappal nem lógott órákon át a cicin és egyre gyakrabban mosolygott. A pocakfájás persze még nem múlt el teljesen és mi sem lettünk szuperfittek, de már láttuk a fényt az alagút végén. Tudtuk, hogy igazán jelentős változást az hozhatna, ha rászoktatnánk arra, hogy este ágybatesszük és reggel pedig velünk együtt ébred.

Egyszerűen kell a rendszer!

Oké, így belegondolva ez elég irreális célkitűzés volt, de muszáj nagyban gondolkodni, aztán ha a fele összejön, már akkor jók vagyunk. Egyébként ezt a “végigalussza az éjszakát” dolgot se úgy képzeljétek el, hogy este 8t-tól reggel 9-ig fog aludni. Ha 6-8 órát kihúztok egyhuzamban, az már szuperjó! Nekünk kellett egy rendszer ahhoz, hogy ez összejöjjön és túléljük a mindennapokat.

Azért azt hozzátenném ennél a résznél, hogy semmilyen ezirányú végzettségem nincs, ezért bármit, amit olvastok ebben a posztban (és ezen a blogon) színtiszta tapasztalati dolgokon alapul.

Nem tudom megmondani, hogy hány hetes kortól érdemes rászoktatni a babát, hogy átaludja az éjszakákat, a mi esetünkben 8 hetes kora előtt esélyünk sem volt.  Szerintem a legfontosabb, hogy olyan egymást követő rendszeres szokásokat alakítsunk ki a mindennapokban, amitől a kicsi tudni fogja, hogy mi a következő lépés, mit kell tennie. Az alvás esetében ez a pontos esti rutinnal indul.

Az esti rutin a legfontosabb

Mi úgy kezdtük, hogy kiválasztottunk egy olyan esti időpontot, ami nagyjából megfelel nekünk is és még Brúnónak sem késő: Ez az este 8 óra. Be lehet iktatni egyébként egy rendszeres esti sétát is kezdésnek, de mi úgy gondoltuk, hogy nem akarjuk hozzászoktatni olyan dolgokhoz, amiket egyszerűen nem tudunk minden egyes nap betartani.

1. Fürdetés

Szóval a procedúra első lépése nekünk a fürdetés, ami a legtöbbször magában foglal egy hasmasszázst is. Ez egyébként kifejezetten pocak fájós babáknak van kitalálva, segít beindítani a bélműködést és megnyugtatja őket.  Nálunk a legtöbbször tényleg használ, ezért is iktattuk be a napi rutinba.

Ja igen és fontos, hogy minden nap próbáld meg ugyanakkor megfürdetni a babádat, hidd el számít, jobb az időérzéke, mint neked!

2. Legyen sötét

Fürdetés után elköszönök Bundótól és Nikol beviszi őt a hálóba. Nagyon fontos, hogy ekkorra a szobában már le van kapcsolva a villany, be van húzva a roló, a sötétítő függöny. Az ajtót résnyire nyitva hagyja, hogy lásson is azért valamit, de a beszűrődő fény sem erős: A többi helyiségben sincs világos, csupán a hálószobával szemben lévő nappaliból szűrődik be a laptopom, vagy a tévé fénye. Erre azért van szükség, hogy a baba tudja, hogy éjszaka van.

Ilyenkor már Nikol nem beszél hozzá egyáltalán, sőt, a legjobb ha a szemébe sem nézel, ugyanis már ez is fel tudja pörgetni őket annyira, hogy esélytelen legyen az altatás.

3. Utolsó etetés

Nálunk a gyerekágy a miénk mellett van egy karnyújtásnyira, ezért úgy szokta csinálni, hogy leül a szélére, kézbeveszi és úgy eteti. Így ha végzett, egy mozdulattal lehet is betenni Őt a helyére. Ez főleg akkor jó, amikor már félig beleszunyál az evésbe és nem akarja, hogy felriadjon.

4. Csak hason!

Ezután beteszi és hasrafekteti. Miért hason alszik? Nálunk valamiért ez jött be. Azelőtt csak háton aludt, nem mertük hasratenni, mert féltünk, hogy rosszul fordul és nem fog kapni levegőt. Azóta simán tartja a fejét és át is fordul jobbról balra, szóval elmúlt a fulladós paránk. Amióta pedig hason fekszik, sokkal többet tud aludni egyhuzamban.

Nem tudom, hogy ez minden babánál így van-e, nálunk valamiért igen. Nagyon fontos, hogy légzésfigyelőt használj te is és ha nem vagy biztos abban, hogy át tud fordulni, inkább várj vele és altasd úgy, ahogy a legbiztonságosabb. Az első hetekben nálunk például az oldalra fektetés működött, mert sokat bukott. Így a felesleg simány kifolyt és nem kellett félni, hogy éjszaka félrenyel.

Annyira nem szeretek ilyen konkrét tippeket, meg tanácsokat adni ebben a témában, nehogy valami hülyeséget írjak és baj legyen belőle, viszont annyian kérdeztetek a témáról, hogy végül elkészült ez a poszt. Amiket itt leírok, szigorúan csak egy pontokba szedett beszámoló arról, hogy nálunk mi működött. Mielőtt bármelyik részt alkalmaznád innen a blogról, csak saját felelősségre tedd, illetve feltétlenül konzultálj a védőnőtökkel.

5. A titkos fegyver: Cumi

Miután a kicsi a helyén van és betakarta őt, jöhet a cumi. Tudom, tudom abszolút babája válogatja, hogy egyáltalán elveszi-e és sokszor ez a legnagyobb gondja az anyukáknak. Nálunk pl. az első naptól kezdve a szájában lóg és a cici után ez a második számú csodafegyverünk. Én csak hangtompítónak hívom a kicsikét…

Egyszerűen imádja és az esetek többségében, amikor nem cseszte fel magát a tombolós sírásig, simán megnyugtatja. Ez most így tök jól hangzik, de mi meg majd  akkor leszünk gondban, ha le akarjuk róla szoktatni.

De komolyan néha olyan, mint valami függő: Sokszor, amikor nincs lekötve a figyelme elkezd egyre jobban zizegni, mocorogni, aztán átmegy szenvedésbe és szinte beremeg a cuccért. Amint megkapja megáll, lelassul, beflessel és kezesbárány lesz belőle. Onnantól már csak a cuppogást hallod és a kielégült, hosszas, megkönnyebült nyögést. Cukiság hegyek!

Nyilván, ha nálatok nem menő a cumi, akkor ezt a részt ki lehet hagyni. A mi esetünkben, ahogy azt előbb olvashattad, nincs választásunk, ha jót akarunk magunknak. Illetve az alkalmazása előtt olvass utána a cumizavarnak!

6. Popó-hát simogatás

Gyerek hason, cumi bent, jöhet a simi. Nikol 1-2 percig simogatja a hátát és páff: Kidőlt a főnök úr. Kioson a szobából, az ajtót résnyire hagyja és a nappaliban folytatjuk az estét. Persze lehet a popsiját is finoman paskolgatni, vagy a fejét simogatni, a lényeg, hogy csináld azt, amittől megnyugszik.

A kézben ringatást azért nem ajánlom, mert ezt szokja meg és 10-15 kilósan majd nem lesz olyan könnyű álomba ringatnod minden este. Szóval arra gondolj, amikor ilyen szokásokat kialakítasz nála, hogy ezeket valószínűleg később is ugyanígy kell majd csinálnod, amikor már nagyobb is lesz. Persze most lehet, hogy kényelmesnek és hatásosnak tűnik pár dolog, de majd annál nehezebb lesz leszoktatni róla.

Az első fél órában sokszor Brúnó elég felszínesen alszik, ezért van, hogy 10 percenként felváltva botorkálunk be hozzá a telefonon levett fényerővel, hogy visszategyük a hangtompítót. Ilyenkor csak egész halkan elkezd nyökögni, de jobban teszed, ha minél előbb bemész hozzá, mert ezek az ébredő oroszlán első sóhajai. Amint a cumi visszatalál a helyére, szem becsuk és megy tovább a szuszogás. A küldetés sikeres volt.

Mi egyébként tudatosan szoktatjuk a zajokhoz, azért, hogy később ne keljen fel egy-egy hangosabb szóra, vagy köhintésre. Igazából annyi, hogy a tévét a legtöbbször bekapcsoljuk a nappaliban, hogy legyen egy kis alapzaj és normál hangerőn beszélgetünk egymással. Amikor vendégeink vannak, nekik sem szólunk, hogy suttogjanak és simán alszik is. Szokja csak meg az élet zajait már most, hogy mi is nyugodtan csinálhassuk a dolgunkat mellette.

7. Nappal ébredünk

Ha minden rendben ment, akkor az első ébredés hajnali 4-5 óra körül van. Este 8tól ez átlagosan kb. 8 óra alvás egyhuzamban, ami szerintem már tökéletesen elég ahhoz, hogy kipihenjük magunkat. (Persze, ha vele együtt mi is lefekszünk.) Ilyenkor már nagyon éhes, de még mindig sötét van szobában és cicizés közben és utána sem beszél hozzá Nikol, csak visszateszi az ágyba és elaltatja. Innentől kb. 3 óránként kel, de az evések után azonnal vissza is alszik.

8-9 óra körül a reggeli etetés már a nappaliban történik, kihúzott függönyöknél, fényben, és közben beszélünk is hozzá. Ezzel jelezzük neki, hogy nappal van, már nem kell visszaaludnnia. Ha itthon vagyunk, a napközbeni etetések mindig világosban, a nappaliban történnek. Amikor pedig elálmosodik soha nem tesszük be az ágyába, mindig hagyjuk, hogy a kanapén aludjon. Ezzel is próbáljuk jól elkülöníteni az éjszakákat a nappaloktól.

Ahogy a felnőtteknél, úgy náluk is sok tényező befolyásolhatja az alvásukat. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a 2-3 hete műkődő rutinunk ellenére ma éjjel 3 óránként keltünk. Ennek több oka is lehet:

  • Több ingert kapott napközben a szokásosnál
  • Fáj a hasa
  • Kezd jönni a foga
  • Fel van puffadva
  • A telihold, vagy a front is lehet rá hatással

Nálunk legtöbbször a hasa miatt van gond az éjszakai alvással, de miután megoldódik a probléma, általában visszaáll a rend és ha minden jól megy reggelente mindenki kipihenten ébred.

Mi volt nálunk a varázslat?

Sokat gondolkoztam, hogy nálunk miért volt az, hogy a szoktatás első napján simán aludt egybefüggő 6 órát, később 8-at is, miközben előtte még 3-nál többet soha. Persze rutin, meg minden, nade első nap? Akkor még egyáltalán nem tudja, hogy ebből rendszer lesz, tök új neki az egész. Az éjszakai káoszhoz biztosan közrejátsztott az, hogy abszolút nem volt tudatos a napunk:

Sokszor a kanapén mellettünk aludt el és már nem akartuk felkelteni. Nem volt besötétíve sem, sőt, sokszor a tévét is néztük, miközben melletünk aludt. Szoptatás közben néha véletlenül villanyt kapcsoltunk, vagy beszéltünk is hozzá. A sok apróság így együtt már tényleg elég erősen nyom a latba, de aztán eszembe jutott…

Azelőtt még sosem próbáltuk hason elealtatni. Szerintem 50%-ban emiatt tudtuk kihúzni neki az átaludt órák számát. Igaz, eleinte sokáig tartott elaltatni így és kellett pár alkalom mire Ő is megszokta a pózt, de azóta máshogy már nem is tud elaludni.

Azt gondolom, ahogyan az élet semmilyen területén, itt sincsenek csodaszerek, amivel egycsapásra megoldódik minden és egyik napról a másikra a babád 8-12 órákat fog aludni éjjelente. Ezer dologtól függ a siker, de az esti rutin rengeteget segíthet abban, hogy kialakuljon nála a rendszer.

Lehet, hogy nálatok egyáltalán nem válik be, amiket leírtam, hiszen minden baba más és más, de emiatt ne csüggedj, próbálkozz tovább. Én nagyon remélem, hogy tudtam adni pár hasznos tippet, amivel közelebb kerültök, ahhoz, hogy átaludja az éjszakát. Kitartás, az eleje nehéz, de idővel nálatok is be fog állni a rendszer! 🙂

Kipróbáltad a leírtakat és bevált? Esetleg van pár tuti tipped, amivel segítenél másoknak? Nálatok hogyan alakult ki az esti rutin? Írd meg kommentben!

Tetszett az írás és szeretnél még több hasonlót olvasni a jövőben?